Een plek om thuis te komen

2017-11-29T14:11:06+00:00

Krijg jij ook zoveel energie als je mensen blij kunt maken? Dan heb je voor een fijne werkplek gekozen: jij mag mensen helpen van hun huis een thuis te maken. Om dat goed te kunnen doen, moet je veel van je klanten weten. Wanneer je mensen in je winkel krijgt die een bank zoeken, stel je dus vragen:

Hoe groot mag de bank zijn?
Welke kleur had u in gedachten?
Wilt u liever stof of leer?
Welke pootjes vindt u mooi?
Vindt u een flexibele opstelling belangrijk?
Welk zitcomfort vindt u prettig?

Stuk voor stuk uitstekende vragen. Met alle antwoorden die je krijgt, kun jij in jouw rol als adviseur precies de bank zoeken die aan alle voorwaarden, wensen en eisen voldoet. Maar valt je niks op? Alle vragen hierboven zijn product gerelateerd. Het zijn zakelijke vragen waarop je vervolgens ook een zakelijk antwoord zult krijgen. ‘We willen een driezitsbank, liefst in een grijze stof. En dan niet een met zachte kussens, maar eentje die stevig zit.’

Wil je jouw klanten meerwaarde kunnen bieden, dan zijn alleen product gerelateerde vragen eigenlijk niet genoeg. Je moet ook weten waaróm ze een nieuwe bank willen. Is er iets veranderd in de gezinssamenstelling? Zijn ze misschien net verhuisd? Wat voor sfeer hebben ze nu en wat willen ze met die nieuwe bank bereiken? Zijn er naast de bank nog andere aankopen gepland waarmee ze al rekening willen houden qua kleur of stijl? Vanuit je oprechte interesse in mensen mag je dit soort vragen gerust stellen. Je zult merken: mensen geven graag een antwoord – en daarmee ook hun vertrouwen – aan jou.

Goed om te onthouden dus, wanneer je op nieuwe klanten afstapt: mensen kopen geen bank. Mensen kopen een plek om fijn thuis te komen. Heerlijk toch, dat jij daarbij mag helpen?