Een héle goedemorgen

2017-11-29T14:11:17+00:00

De deur van je winkel gaat open. Er loopt een klant naar binnen. Hij loopt vlak langs je heen, maar maakt geen oogcontact. Wat doe je dan? Toch groeten? Of met rust laten?

Als jij je in dit dilemma herkent, ben je niet de enige. Heel veel verkopers vinden de begroeting een van de lastigste dingen in de omgang met klanten. Want je wilt het graag goed doen, maar hoe?

Ik kan je geruststellen: het is echt heel eenvoudig. Met een oprecht en welgemeend ‘goedemorgen’ ben je er al. Leg een beetje enthousiasme in je stem maar overdrijf het niet. Een glimlach erbij is ook aan te raden – en helemaal gratis bovendien. Groeten doe je ook als je klant niet jouw kant op kijkt. Want misschien vindt hij dat moment wel net zo lastig als jij… Jouw hartelijke welkomstgroet breekt dan direct het ijs. Je klant vóelt die aandacht en komt daardoor heel anders binnen.

Als je het in je hebt, kun je er best een humoristische twist aan geven: ‘U krijgt een hele goede morgen – u bent nu immers in onze winkel’. Toegegeven: niet iedereen kan zo’n oneliner met verve brengen. Voelt het onnatuurlijk, laat de grapjes dan voor wat ze zijn. De beste begroeting is er eentje die oprecht is en echt vanuit jezelf komt.

Weet je dat veel verkopers moeite hebben met het vinden van een geschikte openingszin? Het meest gehoord is deze: ‘Kan ik u ergens mee helpen of kijkt u liever even rond?’ Enorm vriendelijk en beslist goedbedoeld – maar eigenlijk niet de handigste manier om je klant aan te spreken. Mensen kiezen namelijk automatisch voor de tweede optie. Het laatste wat je hebt gehoord, ligt bovenop de stapel. Dus gaan ze rondkijken – en dan zijn ze uit jouw blikveld verdwenen. Jammer! Je zou dus beter kunnen vragen of ze op zoek zijn naar iets speciaals. De kans dat je wél actief bij het zoekproces betrokken wordt, is dan vele malen groter.

Tot slot nog een tip om te onthouden: mensen praten makkelijker over iets waar ze op dat moment naar kijken. Staan je klanten bij een eethoek, dan kun je dus prima naar ze toe lopen en vragen: ‘Goedemiddag, bent u op zoek naar een eethoek?’ Dat voelt volkomen logisch, zowel voor jou als voor de klant. En mochten ze geen nieuwe eethoek nodig hebben, maar wel nieuwe gordijnen, dan hoor je dat vanzelf.